loading...
گشت سیتی ا پایگاه اطلاع رسانی گوادر
گشت بازدید : 626 نظرات (0)

..... 

........................................................................
شهر كهن سال گشت نخستین زادگاه مدرسه دینی بلوچستان و مجمع دانشمندان فقها و
محدثان و عارفان است و به حدی از رونق و اعتبار علمی و مذهبی برخوردار است كه
در تاریخ علوم ومعارف اسلامی به عنوان مركز دین شهرت دارد این روستا نقش بسیار
مهم و موثری در تكوین فرهنگ و تمدن نو خاسته ی اسلامی ایفا نموده و دانشمندان
عالیقدر را در دامان خود پرورانده است ...................................................

 

 

شهرگشت از توابع بخش مركزی سراوان ما بین دو شهرستان خاش و سراوان و در
مسیر جاده ایی این دو شهر قرار دارد كه این امر بر اهمیت استراتیژیكی آن افزوده است
از طرف جنوب شرقی به شهرستان سراوان با مسافت 65 كیلو متر و از طرف شمال
غربی به شهرستان خاش با مسافت 95 كیلو متر محدود است ، در طول جغرافیایی 61
درجه و 57 دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی 27 درجه و 47 دقیقه شرقی قرار دارد ،
ارتفاع آن از سطح دریا 1450متر است و دارای 671 خانوار است با جمعیت 4584نفر
و كل دهستان 1264 خانوار و جمعیت آن 7340 نفر ( تا سال 1383 ) می با شد .
مردم گشت اكثرا" با استعداد و با هوش هستند ، تحقیقات سازمان یونسكو بر این امر
شاهد است ، از اینجاست كه تحصیل كردگان گشت در رشته های اقتصاد ، علوم سیاسی ،
حقوق و غیره از نخستین تحصیل كردگان قوم بلوچ به شمار می آیند .
و همه ساله دانش
آموزان مستعد این روستا رتبه های ممتازی را در كنكور سراسری كسب می نمایند .

.............................................................................................

...........................................................................

........................................................

آثاردیدنی وتاریخی : نماد این روستا قبرستانی است كه در جانب شرق آن در دامنه ی كوه
های مرزبانی قرار دارد و متعلق به پیش از میلاد مسیح است كه نشان از یك تمدن كهن
را می دهد ، و نیز قنات كهن و قلعه ایی كه متعلق به 600سال پیش است نشانی دیگراز
قدمت روستا می باشد.....................................................................
آثار دیدنی :
1ستا-قلعه ایی كه متعلق به 600سال است
2- قبرستانی كه متعلق به قبل از میلاد مسیح است .

3- كوه نمك (معروف به میر عمر ) كه تا چند سال پیش نمك روستا از آن تامین شده بود .
4-چشمه گوگردپوچگلی(جبارآباد)

5-

وجه تسمیه : علامه دهخدا گشت را (بهشت ) معنی كرده است ،شاید با توجه به این معنی
وجه تسمیه روستا به گشت وفور آب و سر سبزی آن در گذشته باشد . ویا اینكه اصل آن
كُشت و كشتار بوده و چون كشت و كشتار در زمان هلاكو خان مغول در این محل صورت...................................................................................
گرفته بدین نام مسمی گردیده و به مرور زمان به گشت تغییر یافته است ، شاه به این
امر كوهی است در جانب شمال كه محل شهادت مجاهدان مدافع این روستا قرار گرفته وبه كوه شهیدان معروف است


**************************************
در مورد لهجه بلوچی مردم گشت
/ باید گفت از لهجات گویش سراوانی است. و از لهجه مکرانی بسیار دور است. لهجه سراوانی تقریبا؛ گرامری نزدیک به زبان فارسی دارد و گرامر مکرانی کلا؛ با گرامر فارسی بسیار متفاوت و حتی متضاد است. از نظر ترکیب کلمات نیز میتوان گفت / لهجه سراوانی به فارسی نزدیکی بیشتری دارد. لهجه سراوانی مابین لهجات سرحدی و مکرانی است

جمعیت گشت

............................................................................................
نزدیک به دوازده هزار نفر می رسد و طوایف ساکن در دهستان

گشت حسین برو آبادیهای اطراف آن گمشادزهی می

باشد.موقعیت مناسب و بین شهری گشت باعث شده است

امکانات بهتری نسبت به سایر روستاهای قدیمی سراوان

داشته باشد چنانکه قبل از انقلاب دارای برق و آب لوله کشی

بوده و از چندین سال قبل نیز مخابرات آن راه اندازی شده است

که بحمدالله امروز دارای دستگاه چند هزار شمارهای می

باشد .همچنین قبل از انقلاب یک شعبه از کار خانه بافت بلوچ

ایرانشهر در گشت راه اندازی شده و تا زمان انقلاب مشغول به

کار بوده ولی بعد از انقلاب تعطیل گردید که در صورت ادامه

فعالیت آن می توانست باعث جذب بیکاران و پیشرفت و توسعه

این دهستان گردد از نظر امکانات فرهنگی و رفاهی نیز امروز

گشت :
دارای برق - آب - تلفن - مدارس ابتدایی راهنمایی و

دبیرستان دخترانه و پسرانه - مرکز بهداشتی و درمانی - دو

خانه بهداشت شورای اسلامی - بهیاری دفتر پستی - اداره

برق و مخابرات می باشد .
همچنین گشت دارای قلعه باستانی

است که یاد آورمبارزات و رشادتهای مردم سرحد و گشت در

برابر نیروهای انگلیسی به فرماندهی ژنرال دایر می باشد و

قدمتی ششصد ساله و یا بیشتر دارد . از دیگر نماهایی که

باعث گردیده نام گشت شهره عام و خاص گردد
حوزه علمیه

عین العلوم
آن است که قدمتی بیش از هفتاد سال دارد و
اولین

حوزه علمیه بلوچستان است
که در سال
هزاروسیصدوپنجاه و

هشت
توسط عالم و عارف بزرگ بلوچستان
مولانا سید

عبدالواحد گشتی
معروف به (حضرت صاحب) تاسیس گردید و از

دیگر افتحارات مردم گشت اختصاص تعداد قابل قبولی از سهمیه

های قبولی در کنکورهر سال میباشد و گشت از نظر افراد

تحصیل کرده زبانزد همه مردم بلوچستان است0...........................................

 

...............................................................................

 محصول زراعت

 محصولات زراعت آن نیز گندم - جو - ذرت میباشد و در قدیم 

 کارنساجی سنتی دراین شهر رواج داشته-پنبه نیز کشت میشده

ولی اکنون این محصول کشت نمی شود.

 

مهمترین محصول آن پیاز است که در فصل کاشت آن اکثر زمینها به کشت آن اختصاص داده می شود

 

ومحصول برداشتی ان به -زاهدان-سراوان-خاش-ایرانشهرومشهد-ترانزیت می شود.

محصولات باغی آن نیز خرما - انار - انگور - زردآلو - پرتغال و ... میباشد.

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.....................................................................................................................................

 

تصویری ازباغ یکی ازکشاورزان نمونه گشت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...............................................................................

 دوشعردروصف گشت

 

 

 


زندگ به بات گشت مَـــکـٌـهیں
آبات و سر سبز ، مَــــــــلگزار
تئى مــَـچٌ و درچــک و کشت و کار
دائــــم بــه سبـــز انت چو بهار
---------------------------------------------------------------------------------------------

کوه " هلیل هان" شهید
میر اومر ءِ وادانى کال
تـُمپاں سـُـپاه ، تئى ڈامبول
کوچگ داں ، کـَلـٌـگ جمال.................................................................
..........................................................................................
گـَـرٌابُـکان و
پـُــوجْگلى
شــــیریـں جَـرونــٹ و گیشَـرى
تئیگ انت تاں هـَـند
بـُـنْـدران
ماشکید گوں جــنٌ و پـــَـرى..............................................................
..........................................................................................
هــَے هـَــے تئى گلـــزار ءِ دَؤر
کیچگ تئى کشت ءِ ڈگار
باریں کـَـدیں تو چست بئے
سر سبز مئى باگیں بهار...................................................................
.........................................................................................
مهر ات سیاد ،مهر ات
کـَـلات
مهر ات دراهیں شهر مئى
گـَـمشاد ءِ لـَـشکر چار نیم
وانگ په جـُهـد ، هم بــَــهر مئى...........................................................
.......................................................................................
هــَــے هـَـے که آ دَؤراں شتگ
پرشت انت مـــاڑى و کــَــلات
گـُـشْـت ءِ هزار نازیں وا راج
گار انت هما پیـْشى ســَــوات................................................................
.......................................................................................
پیریں وا پَـهک هــشت و شت انت
نــــوک انت و نــــــوک پـُـلانى دَؤر
میــــریں وَا اومـَــر جـَــکــٌــتَـگ
گـُــلاٹیت سُـــور آپــاں و جَـــؤر........................................................
......................................................................................
چـُـک انت منى نوں نوهلیں
باندا سـَــر و ورنا بـَـیَــنت
باریں بزاننـــت یات مئى
مـات و پـــت ءِ باندا بـَـیَـنت................................................................
........................................................................................
زیکیں و پیریناں شُــت انت
ما زیک و باندات ءِ وَا پـُـــهْل
مـات و پــتـاں کاینت رو انت
راج انت که مـاننت ، راج ءِ سُهل

---------------------------------------------------------------------------------------------

گـُشت ءِ ترانگ
(1)
مست انت دل ءِ لهڑاں په جوش
زَهیرى دل ءِ همراه و مـُ ـْوچ
کاینت چو گرد گوات اندر ءَ
سوچ انت سرءِ سار ءَ گوں سوچ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سار انت ماں بے ساریں جهان
چو تیر رهاییں پر هجل
چو که سمین نرمیں وزیت
آســـیت لـَـــوارانــى بـَـــگل ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ما هم جهان ءِ چـَـــــمٌـــگ ایں
شـَهدیں نهال بـَر ، ساه مئى
جـُـشـیں دل ءِ هـُل، گوں په ناز
سبزگ به سبز ایت براه مئى ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استین و گرند و هار کدیں
وهدے پدا بیت انت بـــهار
مستى دل ءِ سرشان کنت
سبزیت پیدگ ، هم کـُـنارـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دنیا دراه ترانگ کپیت
ترانگ منى،مسکیں وا مهر
مئى لوگ و هنکیں و گدان
مات و پت و سیادانى سحرــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نازاں و کندان و لـَـباس
دگنیا وا زورایت مَـوج چو
مهر مـَکـٌهین ءِ چـُک و واس
کندیت هم آزمان دوروــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(2)

سالاں وا گـُـوَست انت بے بها
دنـــــیا دراه مـَـٹ و بـَــــدَل
پـِـس ءِ نــه گنداں مهر من
مــــات ءِ نه نــُـــزهند و بَـتل ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
براتانى جوش و زراب ، گار
گـُـهارانى کـَن وَر ، رَپت و روپ
بیلانى لـَیب و ٹهک و گـَپ
سبزیں وا زند ، بے چُپت و چوپ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کوه "هلیل هان

 

 

...................................................................................................

 

 

&&&&&&&&&&&شعری دروصف گشت&&&&&&&&&&&&&

 


 

 

 

 

زمین آفرید هم بحر و آسمان

آفریدکون دشت ومکان

به دین آن مهتر و همام کرد

نقطه ای اندر جهان گشتنام کرد

آفریدش آن را به کوه و دشتستان

سرسبزش آفرید با باغ و نخلستان

تابنده باشی چو ماه در هر زمان

گشت من نوری است اندر جهان

هم نشان از مردان بزرگ داری

کوههایت نشان حلم و بردباری

مرزمانیک و بندیکت همیشه بهار

کوه شهیدانت نشان عشق و ایثار

از برای تو مردانه جنگ کردند

آنان که با خون رنگت کردند

از هیبت قوم گشت، شد زار زار

دایر،آن ژنرال خارجی تبار

عشقشان نشان قدرت و فرزانگی

مجاهدانت نشان صبر و مردانگی

آن قاری و مفسر ملا دادخدا

دگر آن مرد بزرگ پر صفا

بوی خوشش پیچید همچو بهار

بنوشت قرآن به خط خوش نگار

بودش به دست امور زمام

کدخدای گشت آن ابراهیم نام

دگر آن عالم ربّانی و مجاهد

بودش نام سیّد عبد واحد

افتخار آفرید برای سنّی و بلوچ

بدعت و شرک و کفرکرد پوچ

نشان داد به ما راه مبین

کرد بنا چشمه ی علم و دین

می دهد از قرآن خط و پیام

محمّد یوسف آن شیخ عالی مقام

گم گشته اندر وجودش نهان

تواضعش همچو اولیای زمان

نظام، رمضان،رحیم و ارض محمّد

مبارکت شهیدانی چو فیض محمّد

اندر مردانگی نداشتند حریف

سرداران قوم همچو خلیل و شریف

به سختی نکردند لحظه ای پشت

پیرمردان خسته از کارت ای گشت

حقّند، نه فقط حرف و شعار

استعدادهای درخشان تو نامدار

نشان عشق، شهامت و جانبازی

قلعه ات هم نشان سرفرازی

دگر نلرزد از بهر دوران پشت ما

میر عمر نشانی از نام گشت ما

عبرت است بهر هر عقل سلیمی

قبور ساسانی و اشکانی قدیمی

صفایی دارد از برای مردمت

کشزارهای باقلا، پیاز و گندمت

می آفرییند هنر، زنان این دیار

نقش نخ و سوزن و رنگ و نگار

مرحبایت، باشی همیشه مستدام

آمدم تا بگویمت صدها سلام

       

 

......................................................................................

 

:::::::::::کشتزار گشت:::::::::::::


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

فرستنده عبدالبصیرحسین بر

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

فرستنده:عبدالجلیل و عبدالعلیم حسین بر

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::





:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

عکس های ارسالی

عبدالجلیل حسین بر

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

طوایف شهرگشت 

:فرزندان میر حسن عبارتند از

نتو

(نتوزهی ): سردارمهرالله خان ریگی

گنگو

(گنگوزهی): سردار حاج ارض محمد ریگی

حسین

(حسین بُر): سردار ابراهیم حسین بر

طایفه ریگی:

به صورت کلی دارای ٣٢ تیره می باشد و جمعییت این طایفه را سیصد هزار نفر تخمین زده اند که مهمترین تیره های این طایفه عبارتند از:

نتوزهی , گنگوزهی , حسین بر ,بولاغ زهی , میرکازهی ,بهادرزهی,

زنگی زهی , شه کرم زهی , شنبه زهی, ارباب, سندزهی , جری زهی,عیسی زهی و... می باشند

* * *

2-گمشادزهی


این طایفه دارای چندین تیره و زیر مجموعه می باشد.

و در مرکزیت گُشت ، خلیل آباد (پَسیل ) و کوه سفید ،ناهوک، میرجاوه

؛تلخ آب و زاهدان می باشند.

* * *

3- شهنوازی (تیره دُرازهی و...)

این طایفه در مرکزیت پشتکوه شهرستان خاش ، ماشکید ،زاهدان ،و ...می باشد.

که دارای چندین تیره و زیر مجموعه می باشد:

سهراب زهی: شهسوارزهی - مه ملک زهی -درازهی - کمال خان زهی - زابدزهی- مهیم زهی - میرگل زهی - مگل زهی - گل محمد زهی -میرعالی زهی- و...

رحمت زهی

(دارای چندین تیره و زیر مجموعه می باشد)

حسین زهی

(دارای چندین تیره و زیر مجموعه می باشد)

-------------------------------------------------------

طوایف ذکر شده ی ساکن در گشت:

با یکدیگر وصلت کار و وابسطه به یکدیگر دراین منطقه می باشند.

* * *

برخی از (تیره های حسین بُر و گمشادزهی) ساکن در گُشت عبارتند از:

ح: حسین بر

گ: گمشادزهی


میرین زهی ح، محتاج زهی ح، دادخدازهی گ، شهمرزهی ح، ارزی زهی گ،

رئیس محمد زهی ح،عزیز زهی ح، دوستین زهی ح، نظرزهی گ، پهلوان زهی گ،

حسن زهی ح، میرخان زهی ح، جهانگیرزهی گ، (تیره درازهی ،شهنوازی) و...

از بین تیره های ذکر شده ی ساکن در گشت سه تیره ی:

(شهمرزهی ،رئیس محمد زهی و حسن زهی ) از تیره های گمشادزهی می باشند

که به دلیل وابستگی زیاد با حسین بر ها به فامیل حسین بُر شهرت دارند و به گمشاد

سوم (شیخ گمشاد ) می رسند.

در ناهوک هم بعضی از تیره های گمشادزهی:

(نوادگان «میر دوست بن شیخ عبدالله » و شاهل زهی ها «شاهل بن دادالله بن شیخ احمد بن شیخ یوسف » ) به فامیل نصرتی شهرت دارند.

در بین تیره های یاد شده در شجره نامه ی فوق تیره ی دادخدازهی و ارزی زهی در گشت و مناطق آن به صورت گسترده می باشند.

قابل ذکر است شجره فوق از سر تیره ی هر تیره شروع شده است.

شجره نامه تیره های گمشادزهی (نیازمند به همکاری)

سید شیخ گمشاد

(گمشاد سوم) بن سید حسن بن سید حسین بن سید کریم بن سید عُمَر جان ، بن سید عبدالکریم ، بن سید شیخ عبدالعزیز، بن سید نا شیخ عبدالقادر گیلانی، بن سید اَبوصالح موسی ،بن سیدعبدالله الجلیلی، بن سید یحیی الزاهد، بن سید محمد ،بن سید داوود ،بن سید شیخ موسی ،بن سید عبدالله، بن سید موسی الجْون، بن شیخ عبدالله المحْض،بن شیخ حسن المثنی ، بن امام حسن مجتبی،بن حضرت امیرالمومنین علی مرتضی(ع)

به طور کلی مهمترین تیره های طایفه ی گمشادزهی عبارتند از :(1)

هر تیره به چند شاخه تقسیم می شود.

١- دادخدا زهی (پهلوان زهی-مغول زهی-نظر زهی)

٢- محمد زهی(عالی زهی - عبدل زهی-هاله زهی-شهدادزهی)

٣- مرادزهی (بجارزهی-للازهی-بهادین زهی -باهوت زهی- تنگه زهی- رگام زهی)

۴- ارزی زهی (شیرمحمد زهی- جهانگیرزهی-زرک زهی- گل محمد زهی)

۵- کرم زهی

۶- جهانشاه زهی (فاقد فرزند بوده است ویا اگر بوده در همان دوران طفولیت فوت کرده اند)

٧- خداداد زهی(فاقد فرزن بوده ویا اگر بوده در همان دوران طفولیت فوت کرده اند)

٨- پهلوان زهی


توضیح:

تیره دادخدا زهی

به عنوان رییس دیگر تیره ها محسوب می شود و سردار طائفه گمشادزهی از همین تیره انتخاب می شود که آخرین سردار این طایفه تاج محمد خان نام دارند که در پاکستان سکونت دارند. بیشتر افراد تیره دادخدا زهی در حومه شهر گشت سراوان زندگی می کنند که روستایی به نام خلیل آباد(پسیل ) دارند که این روستا به نام سردار پرآوازه بلوچ خلیل خان نام گذاری شده است

.

تیره محمد زهی

بیشتر در مناطق مرزی سکونت دارند و ساکن روستاههای ریگ ملک و لولکدان وتعدادی هم در کوه گیلوی و کوه بندران و کوه سفید ساکن هستند. و تعدادی هم در زاهدان و سراوان و خاش سکنی دارند . این تیره همیشه پیش قراول طائفه گمشادزهی بوده و در تمامی صحنه های نبرد بین اقوام شرکت داشته و جوانان زیادی را هم از دست داده است که به تعداد دو نفر هم شهید تقدیم جمهوری اسلامی ایران کرده است به نامهای شهید مالک گمشادزهی و شهید نبی بخش گمشادزهی.

تیره مرادزهی

که اکثریت آن در روستای شهرک ریگ ملک و هشت شهریور ساکن هستند.

تیره ارزی زهی

که بیشتر آنان در مناطق کوهستانی سراوان - گشت و منطقه بندران وگیدبست زندگی می کنند . اغلب به دامداری مشغول هستند.

تیره کرم زهی

در دهستان گرانچین خاش سکونت دارن و اغلب به کار کشاورزی ودامداری مشغول هستند.

در حال حاضر سرپرستی و سرداری این قبیله بدست فرزندان سردار خلیل خان می باشد که سرپرستی قوم در داخل ایران سردار علیم گمشادزهی و در خارج از کشور (پاکستان و افغانستان ) سردار تاج محمد گمشادزهی به عهده دارند.

منبع :(1) بر گرفته از :وبلاگ نوشته ی محمدتقی حسین بر


(چنانچه در این مورد اطلاعات بیشتری ویا نظری وشجره ایی دارید درنظرات ارائه دهید تا کامل نمایم)

* * *

قابل ذکر است که طایفه گمشادزهی از سادات حسنی و از نوادگان شیخ عبدالقادر گیلانی می باشد.

شیخ سید گمشاد (گمشادزهی)، شیخ سید سالار (سالارزهی)، شیخ سید نوتان

(نهتانی) برادر و فرزندان سید شیخ حسن بن سید شیخ حسین بلانوش بوده اند .

به طور کلی عشایر منطقه ی گشت گمشادزهی و تعدادی هم حسین بر می باشند که در مناطق:

کوه سفید، بندران ، پسیل یا خلیل آباد ، الله آباد، بندیک ، و... را تشکیل می دهند.

در منطقه سراوان مردم گشت , جالق , ناهوک و پسکوه بیشترین ارتباط و

وابستگی را با یکدیگر دارند.

تعداد بیشماری از ساکنان گشت در کشورهای عربی و اروپایی زندگی می کنند.


 

 ........................................................

 معرفی توابع

مرکزیت شهر گشت مشتمل بر ۵۴ روستا، مزرعه و مکان به شرح زیر:

١-  آب انار ٢- اله آباد ٣- اناران ۴- ایستگاه پمپاژ آب سراوان ۵- بادامو ۶- بزم بلوم ٧- بمکار ٨- بندران ٩- تنک ١٠- تنک آب کاهوکان ١١- تیغ آب ١٢- تیغی ١٣- جبارآباد ١۴- خلیل آباد ١۵- دشتو ١۶- دک وادیی ١٧- دمیتوک ١٨- زراگی ١٩- سیک اندر ٢٠- شنگری ٢١- کسوری ٢٢- کل پیچوک ٢٣- کلگ شاهک ٢۴- کلگ جمال ٢۵- گلگ شیخ رستم ٢۶- کلگ واجه ٢٧- کلگ پلنگ ٢٨-کلگ گیلی ٢٩- کمال آباد ٣٠- کهن سکن ٣١- کوه سفید ٣٢- کوهی سر ٣٣- لاغر کوه ٣۴- نوک آباد ٣۵- هری چاهی ٣۶- همپانی ٣٧- هوت آباد ٣٨-پایگاه انتظامی شهید خسروی ٣٩- پایگاه انتظامی شهید رحیمی ۴٠-پتکوک ۴١- پردیس آباد ۴٢- پشتوک ۴٣- چاه آلو ۴۴- چاه بهار شاه ۴۵- چاه دامداری ۴۶- چاه محمد ۴٧- چاه نخود ۴٨ - چاه ولی خان ۴٩- چاه گروک ۵٠- چکل ۵١- گروکی ۵٢- گزن ۵٣- کوتامک ۵۴- گیشان ...

...........................................................................................................................................

 

 

قنات گشت:



فرستنده عبدالبصیر حسین بر

 

 

:گشت به دو قنات (قدمت 1400ساله)و دوازده هنگام (سهمیه آب ) تقسیم می شود که عبارتند

مراد ٢- دیوان ٣- عبدل ۴- عثمان ۵- واجه

۶- میرین ٧- شیخ یوسف ٨- رئیس محمد ٩- ملامِزری

١٠- ملا رحمت ١١- کمال الدین ١٢- میر علی

حدودا" اشخاص ذکر شده (با توجه به اسناد به جا مانده و

قریب به سیصد وپنجاه سال قبل در گشت می زیسته اند

هنگام دیوان برگرفته از١١ سهمیه به عنوان سرپرست (سهمیه حاکم ) ودیگر ساکنان می باشد.

*برداشت آزاد:به نظر می رسد:که تیره های ساکن در گُشت از همین ١١ هنگام منشعب می شوند.

(هر هنگامی مربوط به یک تیره می باشد )

تمام ساکنان گشت وابسته به یکدیگر و در تمام امور با هم ارتباط تنگاتنگی دارند .

 


...............................................

 

دهانه قنات گشت:



فرستنده عبالبصیرحسین بر

........................

سدخاکی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...................................................................

...................................................................

 

 

 

 ...........................................................

 

قلعه قدیمی گشت:



فرستنده عبدالبصیرحسین بر



.................................

 

سنگ نگاره های گشت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تپه میر عمر معصومی (کوه نمک)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پدیده ای طبیعی و کم نظیر آرمیده در نقطه میانی شهرگشت است شامل تپه ای نمکین مملو از املاح معدنی است که آرام آرام از دل آب جوشیده و بر سطح زمین روان می گردد تپه حاصله نمک به جا مانده از این آب است . این مکان در گذشته مورد احترام وزیار ت مردم بوده است . در زمان زلزله از ان آب فوران میکرده و مردم محلی معتقدند در صورتی که پای دزد را در ان فرو برند در ان گیر می کند و برای رهایی از ان باید حیوانی قربانی کنند

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قابل ذکر است یکی از دلایلی که مردم این منطقه به لحاظ هوش و هواس و استعداد در رتبه ی بالایی قرارگرفته اند استفاده ازاین نمک که دارای میزان قابل توجه ایی ید در خود را شامل

می شود می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ...........................................................................

*** تاس کپل ***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاس کپل یک ظرفی بوده که درزمان قدیم به وسیله آن ساعت می گرفته اند مثل (کرنومتر امروزی) واین وسیله بیشترمورداستفاده کشاورزان بوده است به این صورت که ،ازموقعی کهکشاورزآب قنات رابه طرف مزرعه خودبازمی کرد وقت رابرای آن کشاورزشروع میشده مثلااین کشاورزیک تاس آب داشته یعنی 20دقیقه امروز موقعی که آب تاس یاظرف دقیقاروی خط کوچک آخربه طرف بالارسیدوقت آن کشاورزتمام می شد........................................

 

روش استفاده به این صورت است که یک ظرف بزرگ راپرازآب میکردند وظرف کوچک یاهمون تاس راکه وسطش یک سوراخ کوچک است که آب ازظرف بزرگ وارد ظرف کوچک بشه ،رابه محض شروع وقت داخل ظرف بزرگ پرازآب می اندازند.......................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اطراف تاس کوچک شیارهایی کنده کاری شده که هرکدام یک وقت به خصوصی را نشان می دهد...........................................................

امروزه محققان پی برده اندیکتاس برابر20دقیقه می باشد.درداخل تاس کوچک موقعی که آب به آخرین شیاربه طرف بالابرسدآنجا 20دقیقه کامل است یاهمون یک تاس کامل می شود.....................................................

جالب اینجاست که یک محلی درمزارع گشت به همین نام( تاس کپلان) معروف است محلی بوده است که کشاورزان برای آبیاری کشتزارخود درانجا تجمع کرده اندوهرکدام ازکشاورزان که وقت آبیاریش به وسیله تاس کپل تموم میشده یکی دیگرشروع به آبیاری کرده....................................................

به احتمال زیاد به دلیل اینکه دران محل به وسیله تاس کپل وقت آب را اندازه گیری می کردند بعدبه همین نام معروف شده است............................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    اطلاع رسانی گشت سیتی ا پایگاه اطلاع رسانی گوادر را چگونه ارزیابی می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 65
  • کل نظرات : 62
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 11
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 57
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 113
  • بازدید ماه : 142
  • بازدید سال : 636
  • بازدید کلی : 53,799
  • کدهای اختصاصی

    سایت رسمی شیخ الحدیث مولوی حسین پورمحمدیوسف

    سنت آنلاین

    تفتان ایران

    استون

    پیام بلوچ

    ندای زاهدان

    اخبارنیکشهر

    وب سایت شورای اسلامی شهرگشت

    بلوچی گپ

    انجمن  بلوچستان

    یاداشت ها

    سنت آنلاین 

    شبکه اجتماعی سیستان وبلوچستان  

    وب سایت شورای اسلامی شهرگشت

    استون